Köpvillkor

Köpvillkor

1.Allmänna villkor

För privatpersoner tillämpar CAPAROL Distans- och Hemförsäljningslagen samt Konsumentköplagen. Enligt Distans- och Hemförsäljningslagen har kunden alltid rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av leverans och utan att behöva uppge någon speciell anledning.

Åldersgränsen för att få handla på CAPAROLs webshop är 18 år. Köp gjorda av personer under 18 år hävs automatiskt.

2.Beställning

Beställningar från CAPAROL webshop kan endast göras till adresser i Sverige. Vid beställning träffas avtal om köp först när CAPAROL bekräftat beställningen genom en e-postad orderbekräftelse. Vid eventuella felaktigheter i t ex angivande av pris, leveranstid etc. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. Vid dessa tillfällen så kontaktar vi dig och informerar om detta. Du har då din fulla rätt att antingen ändra eller annullera din beställning.

Alla beställningar anses som bindande. Kontrollera därför noga att den information som uppges stämmer innan du godkänner och genomför beställningen.

Ångrar du av någon anledning din beställning och vill avbryta den måste du kontakta CAPAROL kundtjänst så snart som möjligt. Har beställningen redan lämnat vårt lager kan vi ta beställningen i returdu som kund står då för kostnaderna för frakten samt returfrakten.   

Skulle en vara inte finnas på lager kontaktar vi dig och restnoterar den. När vi får in den restnoterade varan skickar vi den till dig. Om du inte önskar den restnoterade varan har du alltid rätt att avboka den.

3.Ångerrätt och returer

Vid åberopande av ångerrätt och öppet köp står du som kund för kostnaden för frakten, returfrakten samt för returrisken

Meddela CAPAROL kundtjänst inom 14 dagar eftermottagande av beställningen vilken/vilka produkter/produkter som skall returneras, vilket görs enklast via mail eller via ditt konto under fliken "Retur/Reklamation". Som kund har du rätt att undersöka produkten/produkterna innan beslut tas om eventuell retur. Undersökningen ska göras med varsamhet och ej mer omfattande än nödvändigt då produkten måste returneras i väsentligen oförändrat skick. Returnera produkten i originalförpackning och i ett likvärdigt yttre emballage som produkten levererades i, detta för att minimera risken för skador vid retur. Produkten ska returneras komplett om ingen annan överenskommelse gjorts mellan kund och CAPAROL. 

Ångerrätten omfattas inte av färg som är bruten till önskad kulör.

Returer som skickas mot efterkrav/postförskott löses ej ut.

CAPAROL kan komma att debitera kunden eventuella extra kostnader som uppkommer vid ej kompletta returer, alternativt ej acceptera returen.

Kunden står alltid för skador som kan uppstå under returtransporten.

Spara alltid följesedeln tills returen är avklarad.

Returer i butik

Kunden har vid köpet på CAPAROLs webshop erhållit ett kvitto och med detta kvitto så kan en retur genomföras i alla Caparols egna butiker.

Ångerrätt och öppet köp 14 dagar gäller endast privatpersoner. 

4.Priser

Alla priser som anges är inklusive moms. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel. Vid prisjusteringar på lagd beställning så informeras du alltid om detta och har då din fulla rätt att ändra eller annullera din beställning. Eventuell fraktkostnad tilkommer.

5.Betalning

KORTBETALNING - Kortbetalning sker i samarbete med Klarna som garanterar att kundens kortuppgifter endast kan läsas av betal- och banksystemet - ingen annan! CAPAROL lagrar ingen information som rör betaluppgifterna. Vi följer distansköplagen och vid genomförande av kortbetalning reserveras köpesumman på ditt konto. Vi accepterar VISA, Maestro och Mastercard. Inga extra avgifter tillkommer vid betalning med kort.

FAKTURABETALNING - När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

Din faktura kommer till den mailadress som du angivet vid din beställning.

6.Leveranstid

Normal leveranstid är 2-5 arbetsdagar. Avvikelser kan förekomma. I sådana fall kontaktar vi kunden. CAPAROL kan inte hållas ansvarigt att leverera slutsåld eller utgången produkt.

CAPAROL levererar inte till öar utan bro- eller vägfärjeförbindelse. Leverans till avlägsna orter med begränsad

7.Leveransförsening

Vid leveransförseningar informeras du, om möjligt, om det. Orsaker till leveransförseningar är t ex när en leverantör/fraktbolag inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Skulle en leveransförsening mot förmodan uppstå har du rätt att utan kostnad häva köpet om förseningen överskrider 5 dagar. Vid de tillfällen där du har betalt i förskott och vill häva köpet på grund av försenad leverans får du tillbaka pengarna senast 14 dagar efter upphävningen.

CAPAROL förbehåller sig rätten till friskrivning från all ersättning till kund gällande leveransförseningar.

8.Frakt

Beställningar med önskad leveransadress till en Caparolbutik är alltid fraktfri. Leveranser till ombud är fraktfria vid ordervärde på 1000 sek eller mer.

Paket upp till 20 kg, och som är max 120 cm (längd + omkrets max 185 cm) levererar vi till Schenkers utlämningsombud, vilket är ett utlämningsställe i närheten av din angivna leveransadress. Du kommer att bli aviserad via sms, i aviseringen framgår det till vilket ombud som din beställning har levererats till. Ta med dig sändningsnummer och giltig legitimation till ombudet när du ska hämta ut din beställning. Paketet ligger kvar hos ombudet i 14 dagar. Efter tre påminnelser skickas paketet tillbaka till CAPAROL.

CAPAROL förbehåller sig rätten att ändra beställningar som vid packning är för stora för att levereras till Schenkers utlämningsombud. Dessa beställningar kommer då ändras till hemleverans och levereras till din angivna leveransadress.  

För att lägga en order med leverans till Schenkers utlämningsombud, krävs ett giltigt svenskt telefonnummer. Avisering till utländska telefonnummer är ej möjligt.

9.Transportskador

Alla skador som kan uppstå under transporten hem till dig ansvarar CAPAROL för. Om du vid mottagandet mot förmodan skulle upptäcka att beställningen har synliga skador som emballageskada/ transportskada, ska du genast på plats anmäla detta till chauffören genom att notera skadan på fraktsedeln/handdatorn innan leveransen kvitteras. Inom 5 dagar har du möjlighet att anmäla dold skada/transportskada, det vill säga skador/transportskador som inte varit möjliga att konstatera vid mottagandet av produkten.                                     

För att CAPAROL ska kunna godkänna en transportskada måste anmälan göras så snart som möjligt och senast 5 dagar från mottagandet. Anmälan görs lättast genom att skicka ett mail med:

- ordernummer
- vad som är skadat
- bild på den skadade produkten/produkterna samt bild på emballaget

till order@caparol.se – märk mailet med "Transportskada samt ordernummer". Ett ärende kommer då att skapas hos oss som vi hanterar så snart som möjligt. 

Dold skada/transportskada anmälda efter 5 dagar från mottagandet godkänns ej. Du måste därför packa upp produkten direkt efter mottagandet och kontrollera dess skick. Vid eventuella transportskador skall emballaget sparas för eventuell retur eller utbyte av produkt.

Om skada har uppstått så får du inte använda produkten. Det är också viktigt att du sparar emballaget så att skadan ska kunna besiktigas vid handläggning av skadeärendet.
Beroende på skadans omfattning byts produkten ut eller så skickas en reparatör hem till dig för att åtgärda felet. 

CAPAROL friskriver sig alla ytterligare krav från kunden gällande ersättning till följd av transportskador eller skadade produkter.

Boka inte hantverkare förrän ni har mottagit beställningen, kontrollerat att rätt produkter har levererats och att inga skador har uppstått under transporten. 

10.Garanti

CAPAROL tillämpar konsumentköplagen vid alla fall av reklamationer, 1 års garanti samt 3 års reklamationsrätt. 

Om du vill reklamera en produkt gör du det enklast genom att skicka ett mail med tydliga bilder på skadan samt ditt ordernummer till order@caparol.se. Vid en godkänd reklamation kommer CAPAROL att skicka en fraktsedel för returnering av produkten.

Produktgarantin gäller endast ursprungliga produktionsfel, dvs. inte fel som uppstår vid egen förändring av varans funktion eller utseende. Kundens kvitto gäller som garantibevis.

Vid synliga produktfel/skador skall reklamationen görasföre användningav produkten. Reklamationer på använda produkter med synliga produktfel/skador godkänns ej. Boka inte hantverkare förrän ni har kontrollerat att rätt produkter har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen.

Vid åberopande av eventuella produktfel så behöver vi fotografier som tydligt styrker felet. Detta är för att kunna hantera din reklamation på distans och snabbare ge dig den hjälp du behöver i ärendet.

CAPAROL kommer att följa Allmänna reklamationsnämnden rekommendationer i en eventuell tvist. Samtliga reklamationer kan också göras i våra varuhus. Adresser till dessa finner du på vår hemsida, medtag ditt kvitto. 

11.Ej uthämtad leverans

Om du inte är anträffbar vid det avtalade leveranstillfället eller på annat sätt väljer att ej mottaga beställningen debiteras du för de kostnader som uppstår. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej har hämtats ut.

Detta gäller samtliga beställningar på CAPAROL oavsett fri frakt eller andra kampanjer.

12.Datasäkerhet

Vi lämnar inte ut personuppgifter till tredje part annat än till polisen, Skatteverket eller annan myndighet, vid en pågående utredning.

13.Reservation

CAPAROL reserverar sig mot felaktigheter i innehåll och prislista på webbsidan. CAPAROL avsäger sig allt ansvar för alla skador som uppstår vid användning av eller oförmåga att använda företagets webplats.

14.Cookies

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats meddelas om cookies används. När du besöker denna webbplats sparas cookies på din dator. Dessa cookies är s.k. sessionscookies och används för att hålla reda på din inloggning (om du är inloggad) och din kundkorg när du handlar. Sessionscookies lagras inte under en längre tid på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare.

Om du inte accepterar användning av cookies kan du ställa in din webbläsare så att den automatiskt nekar cookies eller så att den informerar dig om en webbsida använder cookies. Om du stänger av cookies kommer du inte att kunna handla, eftersom kundkorgen och inloggningen kräver cookies för att fungera. Du kan däremot titta runt i butiken utan att ha cookies aktiverat.

15.Force majeure

CAPAROL anser sig vara befriade från underlåtenhet att fullgöra vissa delar och åtaganden enligt detta avtal om detta har sin grund i befriande omständighet enligt nedan. Detta gäller även om omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.

Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.

16.Copy right

Alla bilder på miljöer, produkter och kulörer skall ses som illustrationer och kan inte garanteras exakt återge varornas utseende, färg eller funktion. Allt material på caparolfarg.se tillhör CAPAROL och får inte användas utan skriftligt tillstånd av CAPAROL 

1.Allmänna villkor

För privatpersoner tillämpar CAPAROL Distans- och Hemförsäljningslagen samt Konsumentköplagen. Enligt Distans- och Hemförsäljningslagen har kunden alltid rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av leverans och utan att behöva uppge någon speciell anledning.

Åldersgränsen för att få handla på CAPAROLs webshop är 18 år. Köp gjorda av personer under 18 år hävs automatiskt.

2.Beställning

Beställningar från CAPAROL webshop kan endast göras till adresser i Sverige. Vid beställning träffas avtal om köp först när CAPAROL bekräftat beställningen genom en e-postad orderbekräftelse. Vid eventuella felaktigheter i t ex angivande av pris, leveranstid etc. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. Vid dessa tillfällen så kontaktar vi dig och informerar om detta. Du har då din fulla rätt att antingen ändra eller annullera din beställning.

Alla beställningar anses som bindande. Kontrollera därför noga att den information som uppges stämmer innan du godkänner och genomför beställningen.

Ångrar du av någon anledning din beställning och vill avbryta den måste du kontakta CAPAROL kundtjänst så snart som möjligt. Har beställningen redan lämnat vårt lager kan vi ta beställningen i returdu som kund står då för kostnaderna för frakten samt returfrakten.   

Skulle en vara inte finnas på lager kontaktar vi dig och restnoterar den. När vi får in den restnoterade varan skickar vi den till dig. Om du inte önskar den restnoterade varan har du alltid rätt att avboka den.

3.Ångerrätt och returer

Vid åberopande av ångerrätt och öppet köp står du som kund för kostnaden för frakten, returfrakten samt för returrisken

Meddela CAPAROL kundtjänst inom 14 dagar eftermottagande av beställningen vilken/vilka produkter/produkter som skall returneras, vilket görs enklast via mail eller via ditt konto under fliken "Retur/Reklamation". Som kund har du rätt att undersöka produkten/produkterna innan beslut tas om eventuell retur. Undersökningen ska göras med varsamhet och ej mer omfattande än nödvändigt då produkten måste returneras i väsentligen oförändrat skick. Returnera produkten i originalförpackning och i ett likvärdigt yttre emballage som produkten levererades i, detta för att minimera risken för skador vid retur. Produkten ska returneras komplett om ingen annan överenskommelse gjorts mellan kund och CAPAROL. 

Ångerrätten omfattas inte av färg som är bruten till önskad kulör.

Returer som skickas mot efterkrav/postförskott löses ej ut.

CAPAROL kan komma att debitera kunden eventuella extra kostnader som uppkommer vid ej kompletta returer, alternativt ej acceptera returen.

Kunden står alltid för skador som kan uppstå under returtransporten.

Spara alltid följesedeln tills returen är avklarad.

Returer i butik

Kunden har vid köpet på CAPAROLs webshop erhållit ett kvitto och med detta kvitto så kan en retur genomföras i alla Caparols egna butiker.

Ångerrätt och öppet köp 14 dagar gäller endast privatpersoner. 

4.Priser

Alla priser som anges är inklusive moms. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel. Vid prisjusteringar på lagd beställning så informeras du alltid om detta och har då din fulla rätt att ändra eller annullera din beställning. Eventuell fraktkostnad tilkommer.

5.Betalning

KORTBETALNING - Kortbetalning sker i samarbete med Klarna som garanterar att kundens kortuppgifter endast kan läsas av betal- och banksystemet - ingen annan! CAPAROL lagrar ingen information som rör betaluppgifterna. Vi följer distansköplagen och vid genomförande av kortbetalning reserveras köpesumman på ditt konto. Vi accepterar VISA, Maestro och Mastercard. Inga extra avgifter tillkommer vid betalning med kort.

FAKTURABETALNING - När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

Din faktura kommer till den mailadress som du angivet vid din beställning.

6.Leveranstid

Normal leveranstid är 2-5 arbetsdagar. Avvikelser kan förekomma. I sådana fall kontaktar vi kunden. CAPAROL kan inte hållas ansvarigt att leverera slutsåld eller utgången produkt.

CAPAROL levererar inte till öar utan bro- eller vägfärjeförbindelse. Leverans till avlägsna orter med begränsad

7.Leveransförsening

Vid leveransförseningar informeras du, om möjligt, om det. Orsaker till leveransförseningar är t ex när en leverantör/fraktbolag inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Skulle en leveransförsening mot förmodan uppstå har du rätt att utan kostnad häva köpet om förseningen överskrider 5 dagar. Vid de tillfällen där du har betalt i förskott och vill häva köpet på grund av försenad leverans får du tillbaka pengarna senast 14 dagar efter upphävningen.

CAPAROL förbehåller sig rätten till friskrivning från all ersättning till kund gällande leveransförseningar.

8.Frakt

Beställningar med önskad leveransadress till en Caparolbutik är alltid fraktfri. Leveranser till ombud är fraktfria vid ordervärde på 1000 sek eller mer.

Paket upp till 20 kg, och som är max 150 cm långt samt har ett maximimått som är, maxlängd 150 cm + omkrets = 300 cm levererar vi till Schenkers utlämningsombud, vilket är ett utlämningsställe i närheten av din angivna leveransadress. Du kommer att bli aviserad via sms, i aviseringen framgår det till vilket ombud som din beställning har levererats till. Ta med dig sändningsnummer och giltig legitimation till ombudet när du ska hämta ut din beställning. Paketet ligger kvar hos ombudet i 14 dagar. Efter tre påminnelser skickas paketet tillbaka till CAPAROL.

CAPAROL förbehåller sig rätten att ändra beställningar som vid packning är för stora för att levereras till Schenkers utlämningsombud. Dessa beställningar kommer då ändras till hemleverans och levereras till din angivna leveransadress.  

För att lägga en order med leverans till Schenkers utlämningsombud, krävs ett giltigt svenskt telefonnummer. Avisering till utländska telefonnummer är ej möjligt.

9.Transportskador

Alla skador som kan uppstå under transporten hem till dig ansvarar CAPAROL för. Om du vid mottagandet mot förmodan skulle upptäcka att beställningen har synliga skador som emballageskada/ transportskada, ska du genast på plats anmäla detta till chauffören genom att notera skadan på fraktsedeln/handdatorn innan leveransen kvitteras. Inom 5 dagar har du möjlighet att anmäla dold skada/transportskada, det vill säga skador/transportskador som inte varit möjliga att konstatera vid mottagandet av produkten.                                     

För att CAPAROL ska kunna godkänna en transportskada måste anmälan göras så snart som möjligt och senast 5 dagar från mottagandet. Anmälan görs lättast genom att skicka ett mail med:

- ordernummer
- vad som är skadat
- bild på den skadade produkten/produkterna samt bild på emballaget

till order@caparol.se – märk mailet med "Transportskada samt ordernummer". Ett ärende kommer då att skapas hos oss som vi hanterar så snart som möjligt. 

Dold skada/transportskada anmälda efter 5 dagar från mottagandet godkänns ej. Du måste därför packa upp produkten direkt efter mottagandet och kontrollera dess skick. Vid eventuella transportskador skall emballaget sparas för eventuell retur eller utbyte av produkt.

Om skada har uppstått så får du inte använda produkten. Det är också viktigt att du sparar emballaget så att skadan ska kunna besiktigas vid handläggning av skadeärendet.
Beroende på skadans omfattning byts produkten ut eller så skickas en reparatör hem till dig för att åtgärda felet. 

CAPAROL friskriver sig alla ytterligare krav från kunden gällande ersättning till följd av transportskador eller skadade produkter.

Boka inte hantverkare förrän ni har mottagit beställningen, kontrollerat att rätt produkter har levererats och att inga skador har uppstått under transporten. 

10.Garanti

CAPAROL tillämpar konsumentköplagen vid alla fall av reklamationer, 1 års garanti samt 3 års reklamationsrätt. 

Om du vill reklamera en produkt gör du det enklast genom att skicka ett mail med tydliga bilder på skadan samt ditt ordernummer till order@caparol.se. Vid en godkänd reklamation kommer CAPAROL att skicka en fraktsedel för returnering av produkten.

Produktgarantin gäller endast ursprungliga produktionsfel, dvs. inte fel som uppstår vid egen förändring av varans funktion eller utseende. Kundens kvitto gäller som garantibevis.

Vid synliga produktfel/skador skall reklamationen görasföre användningav produkten. Reklamationer på använda produkter med synliga produktfel/skador godkänns ej. Boka inte hantverkare förrän ni har kontrollerat att rätt produkter har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen.

Vid åberopande av eventuella produktfel så behöver vi fotografier som tydligt styrker felet. Detta är för att kunna hantera din reklamation på distans och snabbare ge dig den hjälp du behöver i ärendet.

CAPAROL kommer att följa Allmänna reklamationsnämnden rekommendationer i en eventuell tvist. Samtliga reklamationer kan också göras i våra varuhus. Adresser till dessa finner du på vår hemsida, medtag ditt kvitto. 

11.Ej uthämtad leverans

Om du inte är anträffbar vid det avtalade leveranstillfället eller på annat sätt väljer att ej mottaga beställningen debiteras du för de kostnader som uppstår. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej har hämtats ut.

Detta gäller samtliga beställningar på CAPAROL oavsett fri frakt eller andra kampanjer.

12.Datasäkerhet

Vi lämnar inte ut personuppgifter till tredje part annat än till polisen, Skatteverket eller annan myndighet, vid en pågående utredning.

13.Reservation

CAPAROL reserverar sig mot felaktigheter i innehåll och prislista på webbsidan. CAPAROL avsäger sig allt ansvar för alla skador som uppstår vid användning av eller oförmåga att använda företagets webplats.

14.Cookies

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats meddelas om cookies används. När du besöker denna webbplats sparas cookies på din dator. Dessa cookies är s.k. sessionscookies och används för att hålla reda på din inloggning (om du är inloggad) och din kundkorg när du handlar. Sessionscookies lagras inte under en längre tid på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare.

Om du inte accepterar användning av cookies kan du ställa in din webbläsare så att den automatiskt nekar cookies eller så att den informerar dig om en webbsida använder cookies. Om du stänger av cookies kommer du inte att kunna handla, eftersom kundkorgen och inloggningen kräver cookies för att fungera. Du kan däremot titta runt i butiken utan att ha cookies aktiverat.

15.Force majeure

CAPAROL anser sig vara befriade från underlåtenhet att fullgöra vissa delar och åtaganden enligt detta avtal om detta har sin grund i befriande omständighet enligt nedan. Detta gäller även om omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.

Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.

16.Copy right

Alla bilder på miljöer, produkter och kulörer skall ses som illustrationer och kan inte garanteras exakt återge varornas utseende, färg eller funktion. Allt material på caparolfarg.se tillhör CAPAROL och får inte användas utan skriftligt tillstånd av CAPAROL